Followers

Monday, January 23, 2017

Barang keperluan orang sakit yang nampak remeh tetapi amat penting





Aihh malassss betul aku nak bukak blog apatah lagi nak update apa apa, hatta cerita utama yang menjadi sebab aku wujudkan blog ni pun malas aku nak taip tambah tambah lagi sejak kebelakangan ni, tengok tajuk entri tu pun aku dah tak tau nak letak apa sebenarnya. entahlah mungkin aku sedang cuba menjadi orang normal yang sihat dan sibuk agaknya. bak kata ayat pada blog Cik Matahariku "mungkin menulis blog bagi sesetengah blogger part time hanyalah ruang untuk mengisi minat atau sekadar suka-suka". ya betul tu, atas dasar terpaksa serta sementara aku masih hidup dan sihat-yang-entah-sampai-bila ni, jadi inilah hasilnya selamat membaca:



Assalamualaikum dan selamat berkasih sayang diucapkan kepada semua. kenapa aku ucap selamat berkasih sayang kat entri pertama tahun 2017 ni? (FAKTA: ni entri pertama untuk tahun 2017). yalah kita perlu menyemai dan membajai perasaan kasih dan sayang dalam diri masing masing kerana entri sebelum ni yang berkaitan (boleh klik sini) ada aku selitkan cerita semacam satu perasaan dan situasi yang aku rasai selepas aku sakit ni, juga daripada entri tersebut ada beberapa statement aku kira menjadi prinsip yang dipegang kuat oleh aku buat masa ni; ketahuilah adakala masalah yang berlaku berpunca daripada diri kita sendiri adalah sangat tinggi. dan jangan pulak asyik tunding jari salahkan manusia lain ataupun salahkan tuhan.

Lagi sekali aku tekankan bahawa "aku bukan berdendam/kau patut rasa macam yang pernah aku rasa", ingat tagline untuk entri kali ni 'Marilah Berkasih Sayang'. entri kali ni aku cuma nak share beberapa tulisan tangan daripada buku aku yang serupa diari tu. tak banyak yang dapat aku manfaatkan daripada menonton rancangan motivasi sebab aku baru pandai menulis, mendengar dan salin dari tv/television menyebabkan aku perlu salin laju laju dengan tulisan yang buruk kemudian tulis semula di tempat lain supaya lebih cantik, leceh kan?. lain pulak kalau aku menggunakan facebook, boleh salin selambat mana yang aku suka.


Ini aku dapat daripada rancangan Selami Jiwa kat Astro Oasis yang menjadi rancangan favourite aku satu masa dulu:
16/6/2013 , Ahad , 12.32 pm
Fadzilah Kamsah kata masalah ibarat segenggam kopi, jiwa kita ibarat sebekas air. kalau tak mahu rasa masalah itu terlalu berat untuk dihadapi, kita perlu besarkan jiwa kita (bekas air tadi). pahit kopi takkan terasa dalam bekas yg besar kan? besarkanlah jiwa kita dengan cara kita pandang orang yang lagi susah, barulah kita akan lebih bersyukur @ jangan rasa diri kita lah yang paling berat dugaannyer!

P/s: ayat ni jugaklah yang aku guna kat description blog ni.




Setelah diringkaskan tulisan tangan aku yang panjang lebar kat buku tu ada jugak aku bercerita;
21/6/2013 , Jumaat , 10 pm
Lepas aku SPM dulu, aku gi tolong ayah aku buat keje kat ladang. best bro! selalu sangat time kat ladang tu, tengah aku jalan kaki, ade burung ekor panjang warne biru terbang laju-laju dan zassss, langgar kepale aku. banyak kali, bukan sekali dua tau. macam nk bagitau je yg aku ni ade urat bersimpul kat pale otak!

Rasanya belum pernah aku sebut dalam cerita aku sebelum sebelum ni, jadi aku nak bagitau sekarang.
Setelah aku koma tahun 2011 dulu, seluruh ahli keluarga baru tau aku ada penyakit Arteriovenous Malformation (AVM) atau dalam bahasa kampung yang ringkas serta mudah difahami adalah urat yang tak sempurna dan bersimpul kat kepala. orang lain yang mempunyai avm ada yang leaking, tapi aku ruptured kemudian koma. sebelum aku tamat sekolah dulu, aku selalu terfikirkan penyakit yang dinamakan Tumor Otak sebab nama penyakit ni macam grand dan kedengaran hebat. lepas habis sekolah, penyakit dalam badan sejak kecik yang baru aku tahu ada dalam badan aku pun tak kurang grand namanya, AVM. huhu.


* * * * * * *


10 Julai 2013 , Rabu

Rasanya ini hari kedua bulan Ramadhan, tapi bagi aku pulak hari ni adalah hari pertama aku berpuasa bagi tahun 2013 dan jugak merupakan tahun kedua aku menempuhi bulan Ramadhan dalam keadaan aku yang belum sihat sepenuhnya, 9/10 keadaan aku masih lagi sama dalam banyak perkara.
Hanya perubahan kecik yang berlaku pada aku kalau nak dibandingkan dengan puasa tahun lepas, antaranya tahun ni aku dalam keadaan dah sedar tak macam 6 hari yang aku berjaya puasa pada tahun lepas. yang dimaksudkan dengan 'dah sedar' tu aku puasa tahun 2013 ni kerana Allah, bukan kerana mak dan kakak ketiga aku bersahur sehingga mengejutkan aku untuk sahur bersama. soal makan pulak, diorang tak perlu lagi menyuap makanan ketika sahur sebab dah berbulan bulan aku boleh suap makan sendiri, aku tak sempat nak tanya diorang macam mana kaedah dan siapa yang suap aku makan ketika berbuka puasa tahun 2012 dulu atau mungkin diorang suap aku makan selepas diorang berbuka ala kadar.
Oh ya waktu puasa ni aku bangun sahur tak macam orang lain, sebab nak tunggu proses aku bergerak dari katil ke kerusi malas di ruang tamu akan mengambil masa yang lama. jadi sebelum mak dan ayah aku meninggalkan aku seorang diri dalam bilik untuk pergi bersahur, mak aku akan siapkan makanan dan hantar ke katil untuk aku suap sendiri sambil baring mengiring ke sebelah kiri supaya tangan kanan aku dapat bekerja, aku kan dah berbulan bulan suap makan sendiri. setelah selesai makan barulah aku akan bangun daripada berbaring dan duduk di birai katil untuk 'berg-berg' / sendawa, kalau tak sendawa nanti muntah pulak, lagi susah. sementara tunggu aku 'berg-berg', ada baiknya aku gosok gigi.

rupa apparatus yang diorang siapkan dan diletakkan di atas kerusi plastik, kemudian aku akan bergerak ke situ dengan wheelchair aku ni lah ataupun barang barang ni yang dibawa ke kerusi malas, tempat aku buat segala benda. kalau masa sahur pulak, barang barang ni yang dibawa ke katil

Antara perubahan lain yang berlaku pada aku adalah dari segi buang air kecil. ni ayat aku dalam entri sebelum ni;
"kalau dulu boleh dikatakan aku bocor pada setiap waktu pagi, tetapi sejak bulan Julai 2012 yang lalu, aku dah jarang bocor di katil pada setiap pagi, eh 'jarang' bukannya 'takde langsung' tau." Mungkin jugak di sebabkan kakak ketiga aku yang berada di rumah dulu sewaktu cuti sem dan perlu menjaga aku pernah berpesan "kalau rasa nak buang air kecil tu aku perlu segera baring secara terlentang/badan tu jangan mengiring ke tepi". proses untuk melatih diri supaya dapat 'rasa' nak buang air kecil tu makan masa. kalau tak silap aku, Julai 2013 ni memang dah takda masalah bocor kat katil.

Ni pulak ayat lain aku tentang sakit kencing;
"sekarang 'rasa nak buang air kecil' tu telah wujud kat badan aku dalam bentuk sakit kencing, sedikit sebanyak masalah bocor di setiap pagi dan tidak mempunyai 'rasa nak buang air kecil' tu telah selesai dan digantikan dengan sakit kencing." 
Waktu ni aku dah mula sakit kencing sekali sekala. sakit bila aku tak pantang makan/sakit bila aku silap makan, ataupun sakit tanpa ada sebab. sebagai contoh 'sakit tanpa ada sebab' tu ada aku tulis dalam buku waktu aku tengah berpuasa, masa puasa tak makan apa apa sekalipun tetap akan sakit;
9:05 malam
Tadi nasib baik aku sakit kencing time ujung2 waktu, nak dekat buke pose. mula2 pukul 5ptg > 5:50 ptg > 6:25 ptg > 6:50 ptg > 7:25 ptg > sampai skung.

Di antara 7:25pm hingga waktu aku sedang menulis ni aku tak buat observation pun. tapi nampak betapa tak konsistennya sakit kencing tu?. ia bukanlah datang dalam satu bentuk ulangan yang seragam, ikut suka je bila nak sakit dia akan rasa sakit dan sebaliknya. adakalanya aku mengalami sakit kencing waktu tengah tidur, aku akan terjaga daripada tidur semata mata untuk mengerang sambil menahan pedih ketika bahan kumuh tersebut melalui saluran kebiasaan dia tu. kemudian aku sambung tidur bila keadaan dah tenang semula sebab sakit kencing next round pulak, bakal menyusul dan tak tahu selang berapa jam lagi.



Kalau bulan Julai tahun 2013 aku telah mula/telah dapat berpuasa di bulan ramadhan, manakala solat pun pasti aku dah mula lakukan ya tak, cumanya kalau tak silap aku sejak beberapa bulan yang lepas lagi dah aku mula bersolat. tapi mula mula dulu aku solat di kerusi malas dan diorang yang tolong wudu' kan aku guna penyembur air yang kita gunakan semasa menggosok baju tu.

penyembur air seperti gambar di atas dan 2 helai kain basah yang digunakan untuk cuci pampers aku seperti gambar di bawah dah berapa banyak kali tukar yang baru selama aku sakit ni pun aku tak pasti

Bersolat di kerusi malas dan diorang yang wudu' kan aku tu masa dulu, sebelum bulan Julai 2013. dan seingat aku waktu bulan puasa (Julai) tahun tersebut, aku telah mula berpuasa, telah boleh berwudu' sendiri, dan aku tak lagi solat duduk kat kerusi malas, aku solat baring kat katil dalam keadaan terlentang dan bukannya mengiringkan badan.
- Kenapa daripada solat duduk aku solat baring?
- Kenapa aku solat baring secara terlentang dan tidak mengiringkan badan menghadap kiblat?
Kedua dua jawapan kepada soalan tu ada kaitan dengan sakit kencing aku, sakit tau bila aku melakukan pergerakan yang melibatkan pinggang dan baring mengiring tu pulak percepatkan lagi proses sakit kencing aku. jadi solat baring secara terlentang kat katil waktu tersebut adalah mudah dan selesa bagi aku. penyembur air tadi aku gunakan semasa berwudu' sendiri dalam keadaan baring dengan beralaskan tuala mandi aku, tilam basah lantaklah. aku pun dah tak bergantung 100% setiap masa tapi masih 94% memerlukan pertolongan mereka lagi, banyak masanya adalah pertolongan mak aku.

Menurut diari aku pada bulan lepas (17 Jun 2013), aku ada complaint susah nak bergerak ke mana mana tanpa wheelchair. ini membuktikan bahawa setelah selesai solat ada kerja yang perlu diselesaikan, aku perlu bangun menggunakan bantuan frame support dan terus duduk atas wheelchair. dengan adanya wheelchair, peralatan untuk aku bersolat seperti tuala mandi untuk berwudu', penyembur air, kain pelikat buat tutup badan (aku tak pakai baju dan seluar-hanya berpampers seharian), kain alas daripada air liur basi kat bantal, semua tu aku boleh simpan kat tepi katil dan jugak sidai kat tempat yang disediakan.
Semua hal hal berkaitan solat tu aku boleh uruskan sendiri (kecuali tukar pampers sebab solat perlu bersih), ditambah aku boleh suap makan sendiri, makan ubat sendiri dan beberapa perkara lain, aku kira tu cukup '6% aku tak memerlukan pertolongan mereka'.

nak solat perlu bersih, so diorang salin pampers aku guna 2 kain basah yang telah diperah, setiap satu kain boleh digunakan 2 kali, atas dan bawah diorang sapu aku punya

Selain penyembur air, kain lap kencing, tempat mini gosok gigi aku tu, ini pun barang keperluan yang aku rasa nak tunjuk, tapi aku tak pasti kewujudannya bermula bila, rasanya elok aku bercerita tentang ni sekarang. aku tak namakan benda ni sebagai 'poket doraemon' sebab keupayaan nak simpan pelbagai jenis barang tak sama level, aku cuma namakan benda ni sebagai 'kantung kangroo' sebab macam macam aku boleh letak dalam tu walaupun tak setaraf poket doraemon terutama barang yang sangat penting contohnya seperti bekas cermin mata, stokin, deodorant, sikat, ubat titis telinga, dan kadang kadang kalau travel jauh jauh aku sumbat jugak nail clipper, botol air dan botol ubat homeopati.

satu cerita berkaitan kantung kangroo sebelum kewujudannya yang aku ingat hingga ke hari ini dan rasanya ini lah sebabnya aku ada benda ni. disebabkan dulu daya ingatan aku teruk sangat sehingga pernah sekali berlaku selepas aku solat dalam keadaan baring, aku terlupa kat mana cermin mata aku diletakkan. dengan bantuan mak aku, akhirnya kami berjaya menemui cermin mata aku berada kat atas dada sendiri, hish.
Muda muda lagi dah jadi super power punya pelupa.



Ok babai...

2 comments :

  1. GV kagum dengan ketabahan Mr Cahaya Semulajadi menghadapi dugaan sehebat ini. GV doakan sentiasa doakan yang terbaik Mr Cahaya Semulajadi. Semoga semuanya dipermudahkan olehNya. InsyaAllah. Aamin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa allah, amin.. Erm rajin GV membaca ye, sy yg tulis benda ni malas nak baca untuk kali kedua, haha. Tahniah2 :-)

      Delete